Het vliegtuigontwerp van de Saab 900
De meeste autoliefhebbers zullen bij de Saab 900 ongetwijfeld denken aan de gebogen voorruit. Dit karakteristieke ontwerp heeft een interessante geschiedenis die is terug te leiden naar de vliegtuigbouw. En naast het visuele aspect, is deze buiging ook nog eens praktisch.
Om een goed beeld te krijgen van de achtergrond van het ontwerp van de Saab 900 gaan we terug in de tijd. In 1937 start Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in Trollhättan als een fabrikant van militaire onderdelen in de vliegtuigbouw.
Na de afloop van de Tweede Wereldoorlog maakte Saab – net als sommige andere bedrijven in de oorlogsindustrie – de overstap naar auto’s. Zo werd de eerste auto van Saab uitgebracht in juni 1947. Dit type 92001 ofwel de UrSaab had naast een tweetakmotor en voorwielaandrijving ook een revolutionair aerodynamische ontwerp. Dit ontwerp zal later een kenmerkend onderdeel worden van elke Saab.







De expertise die in de vliegtuigbouw is opgedaan is ook terug te zien in de Saab 900. Zo doet de diep gebogen voorruit en het dashboard denken aan de vliegtuigarchitectuur. Bij het instappen merkte ik dan ook gelijk hoe licht de auto vanbinnen is en hoe dit kenmerkende ontwerp zorgt voor een perfect zicht voor de bestuurder. De buiging in het dashboard zorgt er bijvoorbeeld voor dat alle belangrijke functies in het bereik van de bestuurder zijn.
Saab-ingenieurs legden destijds alle bedieningsorganen en meters in het dashboard op basis van hun gebruiksfrequentie en belang. Hierdoor hoeft de bestuurder een minimale tijd te besteden voor bediening van functies en kan hij zich dus beter focussen op de weg. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat de radio bij Saab vaak hoog in het dashboard is geplaatst.







Als je voor het eerst in een onbekende klassieker stapt is het altijd even wennen. Maar deze Saab reed verassend soepel en comfortabel. De verhalen die je weleens hoort van Saabeigenaren vielen nu op hun plek. Want hoe je het ook bekijkt, het blijft gewoon een fijne auto.
Deze compacte voorwiel aangedreven Saab heeft een viercilinder-lijn motor in 45 graden in de lengterichting. De Saab 900 is oorspronkelijk in mei 1978 geïntroduceerd. Net als de 99 onderscheidt de 900 zich met een aantal karakteristieke kenmerken van de meeste andere auto’s destijds. Zo werd de transmissie, technisch gezien een Transaxle, direct aan de onderkant van de motor gebout om de oliepan te vormen. Daarnaast werd de motor ‘achteruit’ geïnstalleerd met de kracht van de kruk aan de voorkant van de auto. Dit zorgt ervoor dat de Saab rustiger loopt. Hoewel de Saab regelmatig wordt gezien als een erg ingetogen en bescheiden auto, was hij onderhuids juist erg innovatief!
In totaal zijn er 908.817 Saab 900’s gebouwd waarvan 48.888 cabrio’s.




Recente Autoverhalen
De BMW 3.0 CSL is gemaakt om in te genieten
Laatst had ik zo’n dag, waar je eigenlijk altijd al had van gedroomd.
Auto verkoopzorgen uit handen geven
Een leuke auto uitzoeken en kopen is één ding, maar je huidige verkopen..?
De mooiste stadsauto ooit gebouwd, de Cygnet
1 / 593 wereldwijd. Hoe de mooiste stadsauto ooit tot stand kwam.