Kamperen in een ex-brandweerwagen
Vaak is het gewoon de kunst om het mooie in iets te zien. Waar vele mensen langs deze Mercedes-Benz T2 zouden lopen met het idee dat het een ‘oude’ bus is, zie ik juist een oude Mercedes met een verhaal. Een verhaal dat begon als een brandweerwagen en eindigt als camper.
De lichte en vervaagde letters aan de voorkant geven nog een blik in het verleden, naar de jaren dat deze T2 nog trots diende als brandweerwagen. De knoppen en schakelaars op het dashboard en zelfs een alarmnummer op een sticker lijken haast in de verkeerde bus te zitten. Pas als je al deze overblijfselen bij elkaar ziet kun je er niet omheen dat dit rijdende monument ooit in het heetst van de strijd tegen het vuur gevochten heeft.
Tijdens het fotograferen liep ik tegen een grappig detail: het stickertje met “Diesel” boven de benzinetank. Ik kan mij zo voorstellen dat deze T2 door verschillende personen wordt/werd gebruikt. En ja, een simpele sticker is dan inderdaad een handige oplossing om verwarring te voorkomen.
Maar om nou deze camper met de 3.782 cm³ 4-cilinder in-lijn dieselmotor op een mooie natuurcamping voor te gloeien.. hopen dat je buurman dan ook zo’n autoliefhebber is.







Eerste generatie (1967-1986)
Camper & Brandweerwagen
In 1967 werd de T2 geïntroduceerd als opvolger van de L 319 / L 406 serie. Dit type vulde de kloof tussen de kleinere Mercedes-Benz T1 (of Bremen Transporter) en de zwaardere vrachtwagens, gebouwd in Wörth.
De T2 was verkrijgbaar als een doosje, een lichte vrachtwagen met ligbed (met een enkele of dubbele cabine) of een minibus. Vanaf 1977 werd het chassis aangeboden voor de montage van grotere bakwagens en bussen, in twee verschillende breedtes. In 1981 kreeg de T2 een facelift, de meest zichtbare verschillen waren de nieuwe radiatorrooster, die nu een zwarte kunststof was. De verschillende T2-versies waren populair en je kon er alle kanten mee op: ze werden gebruikt als bestelauto’s, lichte vrachtwagens of vrachtwagens, brandweerwagens en reddingsondersteunende voertuigen, postkantoor bestelwagens (met schuifdeuren) en voor heel veel andere toepassingen. In de vroege jaren zeventig werd T2 ook aangeboden als een Hanomag-Henschel. In Brazilië en sommige andere Zuid-Amerikaanse landen werd het gebouwd met een turbo-systeem!
Tweede generatie (1986-1996)
GHA Coaches Marshall belde Mercedes-Benz 709D in Wales
De tweede generatie van de T2 werd in 1986 geïntroduceerd en werd tot 1996 gebouwd. Het werd aanzienlijk opgewaardeerd, de motorkap werd langer geworden en het ontwerp was helemaal scherper. Het chassis verkocht in grote aantallen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland tijdens de minibusrevolutie.
De T2 wordt nog steeds in Argentinië gebouwd als minibus!














Recente Autoverhalen
De BMW 3.0 CSL is gemaakt om in te genieten
Laatst had ik zo’n dag, waar je eigenlijk altijd al had van gedroomd.
Auto verkoopzorgen uit handen geven
Een leuke auto uitzoeken en kopen is één ding, maar je huidige verkopen..?
De mooiste stadsauto ooit gebouwd, de Cygnet
1 / 593 wereldwijd. Hoe de mooiste stadsauto ooit tot stand kwam.