De Mercedes-Benz 230CE W123
Mercedes staat wereldwijd bekend om haar precisie als het aankomt op het ontwerpen en bouwen van auto’s. De 230CE laat zien dat Mercedes deze ambitie al jaren weten door te zetten. En hoewel de autopapieren dan de echte leeftijd verraden: de Mercedes-Benz 230CE kan wat betreft rijcomfort en luxe nog jaren mee.
De Mercedes-Benz W123 is geproduceerd van 1976 – 1985 en was de opvolger van de W114 en W115. Toendertijd was de W123 een behoorlijk luxe auto en behoorde dan ook tot de hogere middenklasse. De wagen werd dan ook met veel enthousiasme ontvangen. Er waren zelfs wachtlijsten die wel tot twee jaar konden duren en ook was er sprake van prijsspeculatie. Uiteindelijk zijn er drie modellen op de markt geweest: een Limousine, T-model (o.a. ingezet als ambulance en lijkwagen) en de coupé.
“Je mag ‘m mee, maar wees er zuinig op”
De rijervaring
Deze W123 coupé wordt al ruim 31 jaar gebruikt als dagelijks vervoer. Vanaf het moment dat de auto begon te rijden heb ik mij daar geen moment meer over verbaasd. Zo is het tijdloze design goed bewaard gebleven en zijn de rijeigenschappen nog steeds opvallend goed. Het voelt alsof je met een cruiseschip door de straten vaart met het idee dat niemand je iets kan doen.
Als we naar het interieur kijken valt het vooral op hoeveel rust de Mercedes vanbinnen uitstraalt: er zijn geen onnodige toeters en bellen. Je zult alleen vinden wat je echt nodig hebt. En om het toch even te noemen – hoewel het dan geen Rolls Royce is – het klokje is nou precies zo’n mooi detail wat het helemaal af maakt.
De stoelen voorin boden na al die jaren nog steeds genoeg comfort om vele kilometers af te leggen zonder dat te voelen. En bij elke hobbel hoor je het heerlijke geluid van de veren die onder de ruitjesstof verstopt zitten.
Toen de W123 werd uitgebracht waren de technieken erg vooruitstrevend. Deze technieken maken hem tot op de dag van vandaag een prima auto om dagelijks in te rijden. Zo heeft hij geventileerde schijven voor, 198 Nm koppel en 130 pk’s.
Conclusie
Voor ik het echt in de gaten had was ik drie dorpen verder. Tijdens het rijden begon ik ook steeds meer te letten op alle details. Want het is overal aan te zien hoeveel tijd en moeite is gestoken in het ontwerpen en bouwen om van deze auto een waardige Mercedes te maken.
Op een moment ontstond er een soort van tweestrijd. Want het mag duidelijk zijn dat het rijden heerlijk was. Maar toen ik eenmaal begonnen was met het fotograferen in de haast mysterieuze mist was het weer lastig om de auto te starten voor de terugreis. Want hoe je de auto ook bekijkt, het is altijd een plezier om erin te zitten of juist omheen te lopen.
Recente Autoverhalen
De BMW 3.0 CSL is gemaakt om in te genieten
Laatst had ik zo’n dag, waar je eigenlijk altijd al had van gedroomd.
Auto verkoopzorgen uit handen geven
Een leuke auto uitzoeken en kopen is één ding, maar je huidige verkopen..?
De mooiste stadsauto ooit gebouwd, de Cygnet
1 / 593 wereldwijd. Hoe de mooiste stadsauto ooit tot stand kwam.