Souplesse in een 1979 Ford Escort
De herfstkleuren vormden een haast kunstachtige omlijsting voor de brons-gouden Ford Escort uit 1979. Met z’n rally-geschiedenis, klassieke uiterlijk en goede carrosserie verhoudingen is de Escort MK II een echte icoon.
Voor mij als auto-liefhebber is het rijden in een klassieker door een prachtige omgeving de leukste dagbesteding. En op deze zondag mocht dat met de iconische Ford Escort 1300L uit 1979. De Escort trok met z’n vriendelijke uitstraling veel bekijks in het Drentse Dwingeloo. Alleen bleek de aanname dat mijn 2.0 8v makkelijk een 1.3 Ford kon bijhouden achteraf toch iets af te wijken van de waarheid. Iets wat deze trip dus nog wat extra uitdaging meegaf.
Het klassieke uiterlijk wat de Escort heeft meegekregen zorgt bij zowel echte liefhebbers als non-petrolheads regelmatig voor een lach. Dit iconische uiterlijk is door de jaren heen steeds meer verfijnd.






MK. II
De tweede generatie werd in samenwerking met de Keulse Ford-afdeling ontwikkeld. Mechanisch waren de auto’s identiek, maar de Mk. II had een modernere carrosserie gekregen. De Escort bleef een populaire auto die veel werd verkocht. Uiterlijk gezien werd de auto in de loop der jaren licht gewijzigd. Zo hadden de eerste exemplaren ronde koplampen en de losse letters FORD in de grille. Vierkante, halogeen koplampen waren voorbehouden aan de luxere Escort GL en Escort Ghia uitvoeringen. Later (omstreeks 1978) kreeg de Escort vierkante koplampen en een Ford-embleem op de grille. Ook kreeg de Escort nieuw vormgegeven velgen en een stuurwiel met een andere vorm.
Van de Escort Mk. II verschenen enkele bijzondere uitvoeringen, waaronder de RS 1800, RS Mexico en de RS 2000. De sportieve RS2000 had in tegenstelling tot de andere Escort-varianten een aerodynamisch vormgegeven, polyurethaan grille met dubbele, ronde koplampen. De meest luxueuze uitvoering van de Escort was de Ghia.




Eindconclusie
Na deze zondag blijkt dat je niet de meest uitgebreide versie nodig hebt, om toch plezier te hebben. Want hoewel de 1.3 de minst snelle versie is van de Escort heeft deze auto me toch overal ontspannen gebracht. De automaat denkt goed mee en werkte prima gedurende de hele rit. Mijn vooroordeel dat je eigenlijk een 2-deurs met minstens een 1.8 handgeschakeld moet hebben om plezier te hebben klopt dus niet helemaal.
Als je opzoek bent naar een Escort MKII kan ik dit alleen maar aanraden. Of het nou gaat om een rally-spec uitgebouwde 1.8 2-deurs of een prachtige 4-deurs automaat, je gaat er dus hoe dan ook plezier aan beleven!









Recente Autoverhalen
De BMW 3.0 CSL is gemaakt om in te genieten
Laatst had ik zo’n dag, waar je eigenlijk altijd al had van gedroomd.
Auto verkoopzorgen uit handen geven
Een leuke auto uitzoeken en kopen is één ding, maar je huidige verkopen..?
De mooiste stadsauto ooit gebouwd, de Cygnet
1 / 593 wereldwijd. Hoe de mooiste stadsauto ooit tot stand kwam.