Rijden in een Land Rover voelt als het loslaten van een wild dier
De sleutel die ik kreeg leek verbazingwekkend nieuw. Logisch zal je denken, maar wanneer je de auto voor het eerst ziet verwacht je niet dat het een nieuwe auto is. Pas op het moment dat je de deur opent en binnen stapt zie je dat je in een hagelnieuwe auto zit. Het dasboard, de toetsen en bekleding is allemaal anno 2015, alleen je gevoel zegt iets anders. Toen we de Land Rover naast hetzelfde model – maar dan van 30 jaar eerder – geparkeerd hadden, werd duidelijk waarom: het waterdichte concept van de Defender is ongewijzigd, simpelweg omdat het gewoon klopt.
Oké, als ik eerlijk ben heb ik eerst wel om instructies gevraagd voordat ik op pad ging. Twee poken, lowgearing, difflock, een normale eerste versnelling zou wel handig zijn.. Maar vanaf het moment dat ik de sleutel omdraaide was een subtiele grijns niet meer van mijn gezicht te krijgen.
Hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden rijdt de Land Rover moeiteloos mee in het hedendaagse verkeer. Wellicht heeft het feit dat het een moderne auto is hier wel mee te maken. Maar op het moment dat je de sleutel omdraait, de auto voelt bewegen en een straal gas geeft maakt de reden waarom je al niet zoveel meer uit. En zodra je dan op de openbare weg rijdt, voel je je heer en meester. De Defender stijgt letterlijk boven alles uit vanwege haar hoogte. Als je bijvoorbeeld instapt merk je dit omdat de stoelen ter hoogte van je borst zit. Dat zal je minder snel tegenkomen bij een Fiat Panda.
“Rijden met de Defender door afgelegen gebied voelt als het vrijlaten van een opgesloten dier”
Wanneer je met iemand praat over een Land Rover Defender is de kans klein dat diegene denkt aan mooi, strak asfalt en flauwe bochten. Nee, ruig afgelegen terrein is de thuisbasis van de Defender. En om uit te testen hoe dat is brachten we de Land Rover dus even naar haar ‘natuurlijke habitat’. Rijden met de Defender door afgelegen gebied voelt namelijk als het vrijlaten van een opgesloten dier
Zodra je bijvoorbeeld een heuvel op ‘moet’, hoef je alleen maar je koppeling op te laten komen. De rest gebeurt haast automatisch.
Even in het kort
De Heritage Limited Edition staat in het teken van het rijke erfgoed van de Defender en vormt een moderne interpretatie van de eerste Land Rover waarmee het in 1948 allemaal begon: HUE 166. De Defender Heritage LE combineert nostalgische designelementen met modern comfort. Zo heeft het model diverse ‘erfgoedkenmerken’, geïnspireerd door de Land Rover Series I, II en III. Het model onderscheidt zich onder meer door de karakteristieke lakkleur Grasmere Green en een dak in de contrasterende kleur Alaska White. Een unieke Heritage grille en stickers op de voorspatborden met de tekst ‘HUE 166’, het kenteken van de eerste pre-productie Land Rover, zijn andere kenmerken van de Heritage Edition.
Deze uitvoering kwam in augustus op de markt. Wereldwijd waren er 2.654 auto’s beschikbaar, waarvan er 40 exemplaren van 90 Station Wagon en 25 stuks van de 110 Station Wagon naar Nederland kwamen. De Defender Heritage Limited Edition heeft op bedrijfsautokenteken een vanafprijs van € 41.100 euro (excl. BTW en BPM).
Met dank aan GEBA Tynaarlo
Recente Autoverhalen
Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.