Kijkje in de geschiedenis van vier generaties Garage Caspers

Met het openen van Garage Caspers in 1924 begint het ondernemersavontuur voor maar liefst vier generaties. En zoals het ondernemen ook bekend staat, komt dit avontuur met pieken en dalen. Lees hier het hele verhaal van een Noord-Nederlandse autogarage.

Een gezonde hoeveelheid vertrouwen in je auto is een belangrijk onderdeel van het plezier voor de gemiddelde autoliefhebber. Wanneer de temperatuur ’s nachts met een paar graden verandert kun je je natuurlijk afvragen of je Jaguar in de eerste startpoging begint te brullen. Maar net als veel andere dingen in het leven niet altijd zekerheid kunnen bieden, zijn er altijd mensen waarop je kunt vertrouwen en aan wie je goed advies kunt vragen.

Garage Caspers is zo’n garage waar je heen kunt. Met een lange, interessante geschiedenis die teruggaat tot 1924 en een focus op de bijzondere auto’s is Caspers een bekend adres voor vele autoliefhebbers.

Het verhaal van Garage Caspers begint bij de legering van Opa Antoon in Rotterdam tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hierdoor ontstaat al snel de ontmoeting met Oma Nel. Samen krijgen zij vijf kinderen, waarvan Herman later de zaak zal overnemen.

Op 1 mei 1924 opent de eerste zaak van Antoon en Nel onder de naam Garage Centrum. Vanuit hier verzorgden zij o.a. reparatie, onderhoud en verhuur van luxeauto’s en ambulances. In 1935 verhuist de garage naar een 19e-eeuwse Remonstrantse kerk – die te klein was geworden voor de geloofsgemeenschap – tegenover de oorspronkelijke garage. Hier kwam even later de oudste zoon Herman ook te werken.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de kerk van Antoon en Nel geconfisqueerd door de bezetters. Vlak na de oorlog werd de kerk nog gebruikt door de technische dienst van de politie, maar na wat gedoe (de eigendomspapieren waren kwijtgeraakt) werd het pand teruggekocht en kreeg het de bestemming als werkplaats Garage Centrum.

1946 – 1998
In 1946 werd Garage Caspers een feit. Omdat vele bedrijven destijds Centrum in hun bedrijfsnaam hadden, werd er gekozen voor de overgang naar Caspers. Toen Herman Caspers jaren later een Jaguar MK5 kocht, haalde hij zijn onderdelen bij Lagerweij. Lagerweij was destijds de importeur voor Jaguar Nederland. Dit contact bleek later een belangrijk contact te worden in de toekomst van de garage. Want door dit contact heeft het Jaguar-virus de familie Caspers nooit meer verlaten.

Naast Jaguar verkreeg Garage Caspers in 1970 ook het dealerschap voor de merken Lancia en American Motors. Hierna volgden de dealerschappen elkaar snel op. Zo was in 1975 Garage Caspers als enige ter wereld dealer van de merken Lancia en Alfa Romeo. Twee jaar later verving Rover het dealerschap met Alfa Romeo. Lancia kwam in 1982 te vervallen en in 1985 wordt Caspers dealer van Range Rover, officieus dealer voor Morgan en TVR.

In 1981 nam zoon Roy de garage over van zijn vader Herman. Hij besluit direct de garage te verhuizen naar de Flemingstraat. Maar in deze jaren gaat het niet goed met Jaguar vanwege de slechte bouwkwaliteit. Veel van de nieuw verkochte modellen kwamen dan ook al gauw weer terug. Veel van deze fouten werden later opgelost door de overname door Ford.

2001 – 2009
Onder het bewind van Roy verhuist het bedrijf nog een keer, nu naar Odenseweg nummer 1. Na een verbouwing in 1998 wordt het vloeroppervlakte uitgebreid naar 1200m2. Hiermee had Garage Caspers de grootste Jaguar showroom in Europa! En met het succes wat daarop volgde met de Jaguar S-type in Nederland verkocht Caspers veel Jaguars.

Deze Booming economie bleef doorzetten tot 2001. Jaguar kwam dan ook met wilde plannen welke bij de dealers op het bordje werden geschoven. Zo opende Caspers een nieuw filiaal in Heerenveen. Helaas moest deze 11 maanden later zijn deuren alweer sluiten vanwege de stagnerende verkoop in luxeauto’s en het minimale aanbod van dieselmotoren waar juist veel vraag naar was.

In 2006 begint de middelste zoon van Roy, Coen (1987), op 19-jarige leeftijd zijn eigen bedrijf onder de naam “Caspers Track”. Hiermee had hij het enige bedrijf in Noord-Nederland die op grote schaal sportauto’s verhuurt, onderhoudt en verkoopt.

Na de bloeiende periode van 1990 – 2000 eindigt het dealerschap met Jaguar in 2008. Met zijn eigen ogen ziet hij het 85 jaar oude familiebedrijf ten onder gaan. De boxletters worden van het pand gehaald. De directeur roept zijn personeel bij elkaar. Een emotionele gebeurtenis. “Sommigen werkten hier al 38 jaar. Ze steunden me. Allemaal. Ze zeiden: Roy, als het écht niet meer gaat, vegen we hier met zijn allen nog één keer de vloer aan en doen we samen de deur dicht.”

Blijkbaar waren 45 jaar bankieren bij dezelfde bank en bijna 50 jaar dealerschap met Jaguar voor deze partijen niet genoeg om voldoende vertrouwen te kweken. In 2009 neemt De Reefhorst in Oudehaske dan ook alle dealer-activiteiten over. Hier blijft Roy nog een tijd betrokken bij om oud-klanten niet in de steek te laten.

2009 – heden
Veel ondernemers voelen zich bij loondienst als een vogel die is opgesloten in een kooi. Hoewel Roy dan gesolliciteerd heeft bij een scheepswerf, begint het ondernemerschap in de autowereld toch onderhuids weer te kriebelen. “Er zit nu eenmaal benzine in de aderen van de Caspers”. Samen met zoon Coen die zijn eigen bedrijf heeft, broedt hij op een plan. Een plan zonder dealerschap in ieder geval, want dat kost veel te veel geld. En eigenlijk gaat zijn voorkeur uit naar iets kleinschaligs. Samen met zijn vriendin koopt hij een pand aan de Burgermeester Legroweg in Eelde. Het pand is dan misschien niet van het voorgaande formaat, maar dat hoeft ook niet.

In 2013 neemt zoon Coen uiteindelijk de zaak over van Roy onder de naam Garage Caspers. De gezellige sfeer, persoonlijke aandacht en de kwaliteit waar Garage Caspers zich al sinds 1924 mee onderscheidde, vind je nu nog steeds terug. Tegenwoordig heeft Garage Caspers zich helemaal toegespitst op het autobedrijf en de bijbehorende werkzaamheden zoals onderhoud, restauraties, reparaties en apk.

Recente Autoverhalen

Porsche 911 Targa Rijkspolitie

Porsche 911 Targa Rijkspolitie € 70,- Inclusief verzendkosten Vandaag de dag rijdt de hermandad met Volvo’s in de rondte, maar nog niet zo gek lang geleden werden op de snelweg heuse Porsches ingezet. De eerste Porsche die door de politie werd gebruikt was de 356 die...

Share This