De Mercedes-Benz 280SE is een Duits statement

Getekend door de bekende autodesigner Paul Bracq, werd deze klassieke luxesedan gebouwd van 1965 tot 1972. De W109 bevatte veel van de basistechnieken van eerdere modellen en maakte verschillende stappen in comfort en verfijning waardoor het een van de best uitgeruste auto’s was uit die periode, met het burled walnut dashboards, een automatische transmissie en elektrische ruiten. De auto’s hebben een tijdloze stijl met eenvoudige, maar elegante contouren en staan ​​bekend om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid.

De omvang, veel klassieke auto’s zijn kleiner dan hun hedendaagse interpretaties en concurrenten, waar ik ook vanuit was gegaan bij deze Duitse schone. Maar wat een immens grote bolide! De royale wielbasis geeft meer dan het comfort wat je verwacht van het Duitse vlaggenschip. Door deze grote binnenruimte is er genoeg plaats voor 2 heerlijke zetels die elke reis comfortabel maken.

Ontwerpmode
De voorloper van deze generatie, de Mercedes-Benz W111 (geproduceerd in 1959-1971), hielp Daimler-Benz met de ontwikkeling van grotere afzet mogelijkheden en het slimmer vermarkten van de auto’s.

De ontwerpmode van de vroege jaren ’60 veranderde. Tijdens de jaren ’60 werden de felgekleurde lange rokken en broeken, of juist de korte broeken en rokjes vaak gedragen. De broek werd wel wijder naarmate de tijd vorderde. Vrouwen droegen valse wimpers, bleke lippenstift, ‘go-go boots’, pvc-jurken, tunieken en korte kapsels. De kleding was vaak praktisch en minder formeel dan tijdens de jaren ’50. De staartvinnen, oorspronkelijk bedoeld om de aërodynamische stabiliteit te verbeteren, waren dus écht uit de mode, ze stierven binnen enkele jaren uit als mode-accessoire. Tegen de tijd dat de tweedeurs coupé en cabriolet W111s werden gelanceerd, verloren de vinnen hun chroomversiering en scherpe uiterlijk, de komst van de W113 Pagode in 1963 maakte de auto klaar voor de jaren 70. Strakkere contouren en geen ‘onnodige’ vleugels werden de nieuwe designtaal.

We zitten in de Mercedes, die mede door het natte weer wat moeizaam op gang komt..

Gerard N. “Je moet het maar net weten, bij zo’n koude start op een vochtige dag. Niet te veel gas, want dan verzuip je hem en dan rustig laten rijden, want ik weet dan exact hoe ik de volgende versnelling moet opvangen als hij overgaat. Dat is ook het mooie aan een klassieke wagen, hij is uniek en hij hoort bij jou, omdat alleen jij hem exact aan kan voelen.”

Maarten “Ik zag het al aan je, even stilte en de volledige concentratie op de wagen.
Maar hoe ben je trouwens aan deze auto gekomen, ben er echt naar op zoek gegaan?”

Gerard N. “Nou het grappige is, is dat de wereld eigenlijk best wel klein is hè, wat we eigenlijk allemaal wel weten. En zeker in de klassieke autowereld. Want deze wagen stond uiteindelijk te koop bij iemand bij mij in de straat, maar was er per ongeluk mee door haar garagemuur gereden. In de eerste instantie had ik eigenlijk niet de intentie om de wagen te kopen, maar dat heb ik dus uiteindelijk wel gedaan. Laten herstellen en ja, dan begint het hè haha.. Veel dingen heb ik laten maken om hem zo netjes mogelijk te krijgen, maar onderhuids moet dat natuurlijk ook. Bijvoorbeeld de motor, de auto rookte omdat hij een beetje olie verbruikte. En ik wil niet in een rokertje rondtoeren. Het geval was dat de cilinder wanden kleine krasjes vertoonde. Vervolgens ging het blok uit elkaar, en daar ga je.. het blok bleek al een keer gereviseerd te zijn met overmaatse zuigers, dus uitboren kon niet meer, dus het beste was een nieuw motorblok. Maar vind maar eens zo’n blok! Dus zoeken en via via, uiteindelijk, één gevonden, hij lag zowat bij het oud ijzer. Voor een symbolisch bedrag mocht ik hem overnemen. Het blok was nog nooit uitgeboord, wat perfect was, want na hem minimaal uitgeboord te hebben konden de zuigers die ik al had er weer perfect in!”

Het is echt een genot om met de wagen te rijden, zo ontzettend comfortabel.
Van veel oldtimers heb je wel eens ‘Ik begrijp dat deze auto destijds erg comfortabel en vooruitstrevend was’ Maar dit verraste me echt, dit is echt veel beter dan veel huidige goedkope (wegwerp) auto’s. Het begon al met de portier, een degelijke klink, geen speling, geen rammeltjes in de deur die dicht viel, gewoon een proper constructie.
De 6-in lijn heeft meer dan genoeg vermogen bij het optrekken en komt makkelijk mee in het verkeer, en zoals het hoort op hogere snelheden, verneem je enkel de zachte ruis van wind en het klokje in het dashboard wat tikt op de achtergrond.

Drempels lijken glooiende heuvels als in het Duitse landschap op de weg en zijn geen partij voor de zwevende S-Klasse.
Superieure bolide –

Ben je geïnteresseerd in deze wagen? Hij staat momenteel te koop! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Recente Autoverhalen

Porsche 911 Targa Rijkspolitie

Porsche 911 Targa Rijkspolitie € 70,- Inclusief verzendkosten Vandaag de dag rijdt de hermandad met Volvo’s in de rondte, maar nog niet zo gek lang geleden werden op de snelweg heuse Porsches ingezet. De eerste Porsche die door de politie werd gebruikt was de 356 die...

Porsche Le Mans Racing set

Porsche Le Mans Racing set € 500,- Inclusief verzendkosten Porsche is succesvol geweest in vele takken van de autosport, waarvan de meeste in langeafstandsraces zijn geweest. Ondanks dat hun vroege betrokkenheid bij de motorsport beperkt was tot het leveren van...

Share This