De Ford Escort RS Mexico is gebouwd om in te racen

Wanneer was de laatste keer dat je hebt gereden omdat je dat toen gewoon wilde? Geen praktische reden, geen bestemming – gewoon in je oude vertrouwde wagen naar de eerstvolgende weg. Voor ons is dit een wekelijkse gewoonte, of beter gezegd: een wekelijkse mindfulness. En hoewel het voor ons in deze Ford Escort helaas geen wekelijkse gewoonte zal worden, was mijn hoofd toch zeker een hele dag leeg.

Terwijl ik hierover aan het denken was, schoot mij te binnen wat het rijden toch zo leuk en rustgevend maakt. Als klassiekerliefhebber moet ik daar natuurlijk bij zeggen dat de hoeveelheid rust nogal variabel is aan de klassieker waarin je rijdt. Maar in het algemeen kun je stellen dat het starten van je auto – op het moment dat je niet weet waar je naartoe gaat – voelt als het begin van een soort avontuur.

Maar in een tijd waarin alles comfortabeler en geautomatiseerd verloopt, wordt dit échte gevoel steeds zeldzamer. Als je je dus nog echt als een onderdeel wilt zien van het rijden, ben je aangewezen op een échte, pure auto. En dat is precies hoe deze Ford Escort RS Mexico voelt.

Van de Escort Mk. II verschenen enkele bijzondere uitvoeringen, waaronder de RS 1800, RS Mexico en de RS 2000. De meest luxe uitvoering van de Escort was de Ghia, maar zonder twijfels is de Mexico RS wat mij betreft de gaafste.

De Ford Escort Mark II had net als zijn voorgangers een goede reputatie op het gebied van rally. Alle modellen van de Mark I werden overgebracht naar de Mark II. De Mexico kreeg daarbij de RS-Badge en de motor werd aangepast naar een 1.6 L OHC Pinto in plaats van de OHV. Verder kwam er nog een nieuw model, de RS1800, die een benzine injectie 1790 cc Coswordth BDE motor had.

Rally-auto’s zijn zeer complexe en doordachte machines. Een grote innovatie voor de Ford Escort was de siliconen-vloeistof gekoppeld centraal differentieel dat een automatische koppel-verdeler was voor de All Wheel Drive-systemen. Dit basisconcept – wat door Howard van Ford Dagenham geleid werd – stuurt tegenwoordig nog vele AWD-voertuigen aan.

De kenmerkende brede heupen en de vier grote spotlights die vaak werden geplaatst voor nachtracers maken deze weg-legale auto een indrukwekkende verschijning. En ook onderhuids maakt de Escort met de 2.0 L BDG en 250 pk aluminiumblok veel indruk. Dit blok werd ook nog aangevuld met een versterkte transmissie en een vijf-versnellingsbak.

Wat betreft successen tijdens de RAC Rally deed de Mk II niet onder aan zijn voorganger. Hij won van 1975 tot en met 1979 ieder jaar en deed wereldwijd mee aan diverse andere ritten. Met al deze succes won Ford de rally-autobouwer titel. De laatste keer gebeurde dit in het rallyseizoen van 2006.

Op en top rally icoon
De hele auto is om je heen gebouwd om maximaal in evenwicht te zijn tijdens hoge snelheden op smalle weggetjes. Waarschijnlijk kun je wel begrijpen dat deze auto een ander gevoel bij je loskrijgt dan menig andere (moderne) auto’s.

Met dank aan Garage Caspers B.V. in Eelde voor dit prachtige exemplaar. Voor meer pracht iconen is het absoluut de moeite waard om een bezoek te brengen aan de website!

Recente Autoverhalen

Porsche 911 Targa Rijkspolitie

Porsche 911 Targa Rijkspolitie € 70,- Inclusief verzendkosten Vandaag de dag rijdt de hermandad met Volvo’s in de rondte, maar nog niet zo gek lang geleden werden op de snelweg heuse Porsches ingezet. De eerste Porsche die door de politie werd gebruikt was de 356 die...

Porsche Le Mans Racing set

Porsche Le Mans Racing set € 500,- Inclusief verzendkosten Porsche is succesvol geweest in vele takken van de autosport, waarvan de meeste in langeafstandsraces zijn geweest. Ondanks dat hun vroege betrokkenheid bij de motorsport beperkt was tot het leveren van...

Share This