A Jolly good day met de Fiat 500

Precies 60 jaar lang vormt de Fiat 500 een opvallende en vooral ontzettend leuke verschijning op de weg. Voor een auto die oorspronkelijk is gebouwd voor de massa, straalt de 500 juist een eigenwijze persoonlijkheid uit. En om terug te blikken op deze karakteristieke auto, mochten we een middag met de Fiat 500 Jolly op pad.

Hoewel de oude Fiat 500 een echte ‘retro-auto’ genoemd mag worden, is het ontwerp allesbehalve verouderd op een manier zoals veel dingen oud worden. Natuurlijk vormt het ontwerp haast een uiterste van het nieuwste model, alleen als je kijkt naar de omvang.

Maar dat het bekende ontwerp nog steeds doorgevoerd wordt na 60 jaar, zegt natuurlijk al meer dan genoeg. En zeker deze Jolly-uitvoering van de 500 maakt dat de auto nog aandoenlijker en vrolijker overkomt dan zijn ‘grotere’ normale broertje.

Waarbij veel dingen wat betreft het uiterlijk lijden onder tijd, is de Fiat 500 juist charmanter geworden met de jaren. Dante Giacosa en zijn team uit Turin hebben een auto weten te een ontwerpen die bij meerdere generaties voor een lach zorgt.

Middellandse zee, de thuisbasis van de Fiat 500
De vele badplaatsen aan de Middellandse Zee zijn een bekend gezicht van Italië. Met alle toeristen is vervoer hier natuurlijk een belangrijk onderdeel van inkomsten voor de plaatselijke bevolking. Met name de ‘Beach Buggy’s’ waren hier een populaire manier van vervoer. Eén van de specialisten van deze zogenaamde ‘Beach Buggy’s’ was de carroseriebouwer Gia. Zij hebben onder andere Jolly conversies gebouwd op de 500, 600 en de Multipla.

Hoewel deze cabrio versie van de Fiat 500 thuis bekend stond als La Spiaggina, werd al snel gekozen om de Fiat strandbuggy wereldwijd op de markt te brengen onder de naam ‘Jolly’. Dit betekende in het Italiaans ‘Joker’, maar werd in veel andere landen vertaald als licht, leuk, grappig en mooi.

Met een hoge prijs ($ 1760.00 vergeleken met $ 998.00 voor een standaard 500) kwamen vooral rijken en beroemdheden achter het stuur van de Jolly (Aristotle Onassis, Yul Brynner). Meestal werden ze dan ook gebruikt als golfkarretjes en boulevard-cruisers. Als gevolg hiervan hebben veel overleefde Fiat 500 Jolly’s een lage kilometerstand.

Verkoop
De Fiat 500 Jolly is tussen 1958 en 1961 verkocht in de VS. Vanwege de goede verkoop tussen 1958 en 1961 kon de Jolly als een verkoop beschouwd worden. Ze waren verkrijgbaar in roze, koraal, wit, lichtgeel en hemelsblauw. Technisch gezien waren ze gelijk aan de standaard 500.

Van 1964 tot 1966 is er een economische versie uitgebracht met normale bumpers zonder pijpleiding en stoelen gemaakt van massief plastic met een rietpatroon.

Rijervaring
Hoe klein ook, met veel grote vragen moest ik de auto eerst uit de ruimte zien te krijgen. Geen stuurbekrachtiging? Geen probleem, 499 kg is nog best om te draaien vanuit stilstand! Alleen eenmaal buiten begon het, “dubbel clutchen..?” Voordat ik de grote weg opging leek een korte oefenronde geen slecht idee.

In een oude Jaguar krijg je een lach van genot, in de Jolly was het een enorme grijns van oneindig plezier. Ondertussen aan het einde van deze alinea hebben we de 60 km p/u bereikt met alle pk’s die achterin brulde van vreugde.

Recente Autoverhalen

Porsche 911 Targa Rijkspolitie

Porsche 911 Targa Rijkspolitie € 70,- Inclusief verzendkosten Vandaag de dag rijdt de hermandad met Volvo’s in de rondte, maar nog niet zo gek lang geleden werden op de snelweg heuse Porsches ingezet. De eerste Porsche die door de politie werd gebruikt was de 356 die...

Share This