Aangeboden: Jaguar XJS 4.0 SVO

De Jaguar XJ-S (later XJS), een luxe grote tourer, werd geproduceerd door de Britse autofabrikant Jaguar van 1975 tot 1996. De XJ-S verving de E-Type (ook bekend als XK-E) in september 1975, en was gebaseerd op de XJ-sedan. Het was ontwikkeld als de XK-F, hoewel het qua karakter heel anders was dan zijn voorganger. Hoewel het nooit een sportief beeld had, was de XJ-S een competente Grand Tourer en aerodynamischer dan de E-Type. De laatste XJS werd geproduceerd op 4 april 1996; tegen die tijd waren er maar liefst 115.413 van geproduceerd tijdens een 21-jaar drurende productielijn.

Een auto zo mooi, dat het bijna te lastig was om vast te leggen. Juist één grote lijn in plaats van allemaal kleine maakte de auto mooi slank en stijlvol waardoor je er buitengewoon lang naar kon blijven kijken.. en dat gebeurde. Zittend op de bank, starend naar de achterzijde, wat geen seconde z’n schoonheid verloor. Op de achtergrond een tal van fluisterende vogels, die het waarschijnlijk over de uitgesproken wagen hadden die zich hier nog niet eerder heeft vertoond.

Prijs: € 17.500,-
Bouwjaar: 1996
Kilometerstand: 278.015
Kleur: SVO lak: Spruce Green metallic (Alleen op modeljaar ’98 geleverd)
Motor: 3980 cm³ 6 in-lijn met 241 pk
Transmissie: automatische Borg Warner-versnellingsbak
• Locatie: Garage Caspers, Eelde

XJ-S Mk I
De XJ-S werd in mei 1975 aan de pers gepresenteerd en in september aan het publiek. De recent ontwikkelde V12 kon naar keuze gekoppeld worden aan een manuele of een automatische Borg Warner-versnellingsbak. De 5,3 liter aluminium V12-motor had een vermogen van 285 pk en had een elektronische brandstofinspuiting. Begin 1977 werd de automaat vervangen voor de GM 400. De manuele viertrapsversnellingsbak was op verzoek leverbaar tot 1978.

De XJ-S volgde de legendarische Jaguar E-Type op en was een nieuwe generatie GT-coupé. Echter kwam de vooruitstrevende auto op een nogal ongelukkig moment. Want de oliecrisis van 1973 was begonnen en de markt voor een 5,3 l V12 GT werd krapper. Maar ook het ontwerp was niet kritiekvrij. Critici vonden de auto een ‘snelle’ opvolger voor de toen al iconische en aerodynamische E-Type, ook omdat Jaguar afstapte van het uitbundig gebruik van leer, brak daarmee voor vele liefhebbers Jaguar destijds haar traditie. Ondanks het hoekige nieuwe ontwerp kreeg de auto een betere aerodynamica dan de E-type. De goede wegligging op hoge snelheden werd door de ‘flying butresses’ nog weer bevorderd. (Deze waren een overblijfsel van het aanvankelijke ontwerp met middenmotor!) Van het eerste model werden tussen 1975 en 1982 ruim 16.000 geproduceerd. In 1980 werden slechts 1057 exemplaren geproduceerd, wat Jaguar aanzette tot enkele belangrijke wijzigingen (onder andere een nieuw injectiesysteem en katalysatoren voor de Amerikaanse markt).

XJ-S Mk II
De nieuwe XJ-S Mark II verscheen in 1981 met Jaguars nieuwe High-Efficiency engine (HE). De auto haalde een topsnelheid van 250 km/u en was daarmee de snelste automaat ter wereld. Er kwam ook een cabriolet-versie van de XJ-S met een nieuwe 3,6 l 6-in-lijnmotor. Die XJ-SC was een strikte tweezitter. In 1985 werd hij ook beschikbaar met de V12-motor. In 1988 bracht Jaguar, ter gelegenheid van haar overwinning op de 24 uur van Le Mans, een speciale XJR-S-versie uit. Die kreeg standaard een tuningkit en licht verbeterde prestaties. Op een bepaald ogenblik wilde het merk ook een luxueuze Daimler-versie lanceren maar dat is er nooit van gekomen.

XJS Mk III
Het model werd hertekend voor 1991, waarbij de naam veranderd werd in XJS. De cabriolet-versie hiervan kwam een jaar later uit. De achterruiten waren groter geworden en de controversiële zijschorten achteraan, de zogenaamde flying buttresses, waren gebleven omdat dit een groot design kenmerk is van de slanke Jaguar coupé. Er werd een nieuwe 4.0 L-versie ontwikkeld van de 6-in-lijn welke meer vermogen bracht en doorontwikkeld is in de loop der jaren voorheen. De al grote (en zware) V12 werd vergroot tot zelfs 6.0 L. Ook werden de schijfremmen achteraan gewijzigd. Op 4 april 1996 kwam de laatste XJS van de band.
Via SVO (Special Vehicle Operation) kan men ook nog vandaag de dag de luxueuze Jaguar of Land Rover personaliseren in bijzonder lak soorten, die strakker en glanzender zijn dan menig spiegel is. Deze Jaguar XJS is gespoten in die unieke laksoort welke destijds 10.000+/- gulden heeft gekost. Deze speciale tint groen is zelfs alleen maar verkrijgbaar geweest in het jaar 1996.   One of a kind

Deze Jaguar XJS verkeert in een buitengewoon goede staat

Motorblok en transmissie. De ‘4.0 Litre straight six’ start moeiteloos bij zowel een koude als warme start en draait mooi rustig stationair. Ook bij het versnellen is de motor mooi rustig houdt hij niet in. Ik kan gerust zeggen dat hij aanvoelt als nieuw. De transmissie communiceert buitengewoon scherp met de motor en schakelt rustig over zonder stoten zoals het hoort bij een auto van dit kaliber.

Exterieur. De volledig originele lak van SVO, wat staat voor Special Vehicle Operations, is zeer netjes en heeft geen noemenswaardige krassen. Zo hier en daar is een kleine kras zichtbaar. Zelfs de herkenbare strak gevormde striping over de zijkant van de auto is nog origineel en netjes.

Interieur. Het leer van de stoelen oogt goed en heeft wat gebruikerssporen. Door de hoge kwalieit zijn ze niet ingezakt of gescheurd. Alle functies en knoppen werken naar behoren, met een lichte slijtage te zien op de delen. Er is hier zeker sprake van een mooie levendige patina. De originele radio cd-wisselaar is nog aanwezig. Ook de autotelefoon werkt nog naar behoren met de originele handleiding erbij.

  • Originele motor: Ja.
  • Chassis- en motorblok nummer: Op verzoek verkrijgbaar.
  • Onderhoud: Aantoonbaar. Onderhoudsboekjes aanwezig en volledig ingevuld; alle facturen van afgelopen 8 jaren en een deel van daarvoor. Ook originele folders zijn aanwezig.
  • Het totaalbeeld: Uitstekend. Het rijgedrag is goed en alle functies werken naar behoren.

Aantoonbaar
Met een kilometerstand van 278.016 kan je zeker zeggen dat de auto veel gebruikt is en niet de rol had van een zondags tijdverdrijf. De liefhebber heeft de auto altijd keurig behandeld en de volledige documentatie is aanwezig. De 4.0 L 6 in-lijn maakt de auto comfortabel en dagelijks te rijden, wat minder het geval zou zijn als de auto voorzien was van een gecompliceerde V12.

Heeft het je interesse opgewekt en wil je meer weten van deze Jaguar XJS? Neem dan contact op met Garage Caspers voor meer informatie.

Recente Autoverhalen

Porsche 911 Targa Rijkspolitie

Porsche 911 Targa Rijkspolitie € 70,- Inclusief verzendkosten Vandaag de dag rijdt de hermandad met Volvo’s in de rondte, maar nog niet zo gek lang geleden werden op de snelweg heuse Porsches ingezet. De eerste Porsche die door de politie werd gebruikt was de 356 die...

Share This