Daimler 5.3-litre Double Six

Een nieuwe auto, je loopt er naar toe en onbewust ben je eigenlijk al de straat uit, denkend aan welke boodschappen je straks uit welk schap haalt en in welke volgorde. Bij de 5.3-litre Double Six verheug je op het moment dat je de sleutel in het contact steekt en de prachtmachine en beweging brengt. De 12-cilinder motor komt tot leven en het plezier is begonnen.

Prijs: € 14.990,-
• Bouwjaar: 1992
Kilometerstand: 92.935
Kleur: Gunmetal Grey
Motor: 5993 cm³ V12 met 254 pk
Transmissie: Automaat
• Locatie: Garage Caspers, Eelde
• Geïmporteerd: Ja, in 2002

Veel autofabrikanten maken een goedkopere klasse binnen hun merk, waar Jaguar juist het tegenovergestelde in gang zette;
Daimler Sovereign was een naam die werd gebruikt door de Britse fabrikant, waarbij luxe en comfort nog hoger in het vaandel staat.

1966 – 1983. De Daimler Sovereign’s waren gebaseerd op Jaguar carrosserieën, chassis en motoren en geeft een goed voorbeeld van badge-engineering. (Optisch leek het een Jaguar, maar de kenner ziet de verschillen, beginnend bij de ‘badge’ op de motorkap en kofferdeksel) Jaguar Cars nam The Daimler Company over in 1960 en de Sovereign van 1966 was de tweede Daimler die gebaseerd was op een Jaguar-model. De eerste was de 2½ litre V8 met een motor ontworpen door Edward Turner. In tegenstelling tot de Daimler 2½ litre, had de Sovereign een Jaguar-motor, die het einde betekende voor de door Turner ontworpen motoren. De eerste Daimler Sovereign was gebaseerd op de Jaguar 420 uit 1966 en wordt soms de “Sovereign 420” genoemd. Daaropvolgende Sovereigns zijn afgeleid van de Series I, II en III Jaguar XJ6. In 1983 werd de modelnaam “Sovereign” overgeschakeld naar de hoge-specificatieversie van de Series III Jaguar XJ6, de 6-cilinder Daimler. De V12-versies van de Daimler, beschikbaar van 1972 tot 1997, heetten Daimler Double-Six na de oorspronkelijke Daimler V12’s.

Daimler Double-Six 1972-1992, 1993-1997. Vanaf 1972 was de 5.3-liter V12-motor van Jaguar beschikbaar in het XJ-assortiment en voor de Daimler-versie kwam een nieuwe naam tot stand. Sir William Lyons was in 1972 met Jaguar gestopt en de nieuwe voorzitter was FRW (Lofty), Engeland. Lofty England was van 1927 tot 1932 een Daimler-leerling en behaalde de tweede plaats in de allereerste RAC-rally met een Daimler Double-Six en dus besloot hij dat de nieuwe V12 Daimler bekend zou worden als “Double-Six”. In tegenstelling tot de Jaguar had de twaalfcilinder Daimler dezelfde radiateurgrille als zijn zescilinderbroertje, en uitwendig onderscheiden alleen de badges ze. De Double-Six volgde dezelfde wijzigingen als de Sovereign van Series I tot Series III, hoewel de Sovereign naam werd overgedragen aan Jaguar, bleef ‘Double-Six’ bij Daimler gedurende de hele Serie III-productie, die tot 1992 duurde. Eind 1972 verscheen de bijzonder goed uitgeruste Double-Six Vanden Plas. Op een 4 inch (100 mm) langere wielbasis en kreeg dit model ook een zwart vinyl dak om het luxe verschil beter aan te duiden. In de serie Double-Six Series II van 1975 tot 1977 werd een tweedeurs coupe (ook bekend als tweedeurs sedan) aangeboden als aanvulling op de vierdeurs sedan. Het werd op de markt gebracht als de Daimler Double-Six two door. Toen Jaguar de XJ40 (de opvolger van de Series III) re-engineerde om een ​​6.0-liter-versie van de V12-motor te nemen, onder de modelaanduiding XJ81, werd ook een nieuwe Double-Six geproduceerd, die werd geproduceerd tussen 1993 en 1994. In het laatste jaar, samen met de andere XJ-modellen, werd het gefacelifte onder de X305-aanduiding en bleef het geproduceerd totdat de V12-motor in 1997 uit productie liep.

De staat waarin de Jaguar verkeerd is buitengewoon mooi

Motorblok en transmissie. De ‘Double Six’ start moeiteloos bij een koude als warme start en draait mooi rustig stationair. Ook bij het versnellen is de motor mooi rustig houdt hij niet in, ik kan gerust zeggen dat hij aanvoelt als nieuw. De transmissie communiceert buitengewoon scherp met de motor en schakelt rustig over zonder stoten zoals het hoort bij een auto van dit kaliber.

Exterieur. De lak is zeer netjes en heeft geen noemenswaardige krassen. (Zo hier en daar is een kleine kras zichtbaar). Het chroomwerk wat de auto compleet maakt, ziet er keurig uit, zonder de bekenden roestputten

Interieur. Het grijze leer van de stoelen oogt keurig zonder diepe vouwen, wat door de hoge kwaliteit niet ingezakt nog gescheurd is. Alle functies en knoppen werken overigens naar behoren, met een lichte slijtage te zien op alle delen.

  • Originele motor: Ja.
  • Chassis- en motorblok nummer: Op verzoek verkrijgbaar.
  • Onderhoud: Gedocumenteerd en aantoonbaar.
  • Het totaal beeld: Schitterend. De handeling is goed en alle functies werken naar behoren. Een prachtige youngtimer.

Heeft het je interesse opgewekt en wil je meer weten van deze Daimler Double Six? Neem dan contact op met Garage Caspers voor meer informatie.

Recente Autoverhalen

Porsche 911 Targa Rijkspolitie

Porsche 911 Targa Rijkspolitie € 70,- Inclusief verzendkosten Vandaag de dag rijdt de hermandad met Volvo’s in de rondte, maar nog niet zo gek lang geleden werden op de snelweg heuse Porsches ingezet. De eerste Porsche die door de politie werd gebruikt was de 356 die...

Share This